Model-model Disiplin Bilik Darjah. Semua ini kerana pelajar-pelajar terdiri daripada pelbagai latar belakang mempunyai sahsiah intelek jasmani rohani dan sosioekonomi yang berbeza.
Masalah Disiplin Dalam Bilik Darjah
Kebanyakan guru adalah komited terhadap tugas dan tanggungjawab mereka di mana mereka menghabiskan banyak masa dalam membuat persediaan mengajar yang rapi.
Masalah disiplin murid dalam bilik darjah. Masalah disiplin dan tingkah laku murid dalam bilik darjah sudah lama mendapat perhatian para pendidik. Selain itu pengcahayaan yang tidak cukup seperti bilik yang gelap dan cahaya yang tidak. Mengurus kebersihan bilik darjah termasuk menyapu lantai menyusun kerusi dan meja serta membersihkan papan tulis membentuk peraturan dan jadual bertugas murid.
Hal-hal ini sebenarnya sangat berkesan dalam membina hubungan postif antara guru dan murid dalam bilik darjah aliran inklusif. Kesimpulannya pengurusan disiplin bilik darjah adalah cara bagaimana guru mengurus atau mentadbir bilik darjahnya daripada berlaku sebarang masalah disiplin. Mengganggu PP menjejaskan suasana sosioemosi di dalam bilik darjah serta menimbulkan tekanan kepada guru.
Levin Nolan 2004 yang melihat disiplin dari perspektif tingkah laku murid-murid dalam bilik darjah mendefinisikan masalah disiplin sebagai. KONSEP PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH. Bertanggungjawab dan berkeyakinan diri boleh berfikir untuk diri sendiri prihatin terhadap orang lain menjalani hidup yang berguna serta membawakepada kepuasan diri.
Kesalahan-kesalahan yang dilakukan di dalam bilik darjah secara dasarnya boleh ditangani melalui teguran non-verbal mengalihkan tingkah laku. Pengurusan peraturan dan kebersihan bilik darjah juga bertujuan untuk mengurangkan masalah disiplin dan memastikan bilik darjah berada dalam suasana yang kondusif. Masalah disiplin dalam bilik darjah juga mempunyai kesan ke atas keberkesanan guru.
KONSEPDisiplin bertujuan untuk membantu murid-muridmenjadi individu yang. Dalam era globalisasi dunia pendidikan manjadi semakin mencabar. Keperluan-keperluan asas - kasih sayang - mempunyai kuasa dan kawalan - kebebasan.
4 EDUP 3043 2017 40 ISU-ISU SEMASA BERKAITAN TINGKAH LAKU BERMASALAH DALAM BILIK DARJAH DENGAN MERUJUK PELBAGAI SUMBER. Disamping itu masalah disiplin dalam kalangan murid sekolah berpunca daripada keadaan fizikal bilik darjah atau kelas yang selesa dan teratur. Pengurusan disiplin bilik darjah yang baik akan menjamin keberhasilan pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan kerana tidak wujud sebarang masalah sama ada daripada guru mahupun masalah daripada kalangan murid.
Selain daripada itu keadaan pelajar yang sesak di dalam bilik darjah yang kecil juga boleh mendatangkan masalah tekanan dan disiplin di kalangan mereka Case 1985. Masalah disiplin selalu berlaku samada samada di dalam sekolah atau dalam bilik darjah. Maka jelaslah bahawa pengurusan disiplin bilik darjah amat penting dalam menentukan keberhasilan dan kejayaan sesebuah pengajaran.
Keadaan fizikal bilik darjah yang terlalu panas dan terlalu sesak boleh mendorong timbulnya masalah disiplin. Contoh rutin bilik darjah. Jika dulu guru hanya masuk ke kelas dan memuntahkan ilmu kepada murid-murid tapi kini guru dibebani dengan tanggungjawab dalam melahirkan generasi.
MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAHLAKU BERMASALAH BILIK DARJAH. Kebanyakan guru berasa terbeban dengan masalah disiplin yang perlu mereka tangani setiap hari di sekolah kerana kebanyakan masalah disiplin adalah pelbagai dan simptom dari masalah berbeza yang dihadapi oeh pelajar pada tahap yang berlainan Myint et al. Dalam konteks sekolah Mok 2014 mengaitkan disiplin dengan kemampuan pelajar mematuhi peraturan sebagai suatu mekanisme kawalan tingkah laku melalui ganjaran dan hukuman.
Seperti yang kita sedia maklum apabila tingkah laku bermasalah atau disiplin berlaku dalam bilik darjah proses pengajaran dan pembelajaran akan terjejas. Sebarang bentuk mendisiplinkan murid mestilah ke arah mendatangkan manfaat kepada murid dan untuk menyedarkannya tentang salah laku yang ditunjukkan. Menurut Glasser masalah tingkah laku di dalam bilik darjah berlaku akibat daripada murid-murid bosan atau tidak puas hati dengan jangkaan guru di dalam bilik darjah keadan persekitaran yang menyebabkan murid gagal memenuhi keperluan asas mereka di sekolah.
Profesion keguruan bukanlah satu kerjaya yang mudah dan di pandang enteng lagi. Masalah utama yang dihadapi oleh guru dalam pengurusan bilik darjah adalah tingkah laku serta disiplin pelajar. Begitu juga dengan sikap guru yang mempunyai suara garang dan menggunkan.