Persekitaran Bilik Darjah Pra Sekolah

Merujuk Jacob Kounin dalam Choong 2009 terdapat lima teknik pengurusan bilik darjah yang boleh diaplikasikan. Hasil penilaian terhadap Model Pengurusan Bilik Darjah Prasekolah yang dinilai mendapati peratus kesemua komponen utama melebihi 70 peratus.


Pembelajaran Abad Ke 21 Pak 21 Teras Kemenjadian Murid Zaman Revolusi Perindustrian 4 0 The Patriots Pendidikan Guru Revolusi

Persekitaran psikososial yang sihat di dalam bilik darjah mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan mesra bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal suasana yang merangsang pembelajaran menggalakkan pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama untuk semua murid.

Persekitaran bilik darjah pra sekolah. Menurut Marland 1975 suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan kawan. Dinding prasekolah dicat dengan kemas dengan warna yang terang. Persekitaran bilik darjah menjadi lebih efektif dan kondusif kerana murid lebih menumpukan perhatian terhadap aktiviti berpusatkan murid.

Jadi ia berfungsi sebagai sokongan iaitu memberikan keselesaan dan meningkatkan keberkesanan dalam pengajaran dan pelajaran di sekolah. Persekitaran fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan yang dibekalkan di sekolah contohnya reka bentuk bilik darjah pencahayaan pengudaraan kebersihan bilik darjah dan sekeliling sekolah susunan perabot papan tulis sumber. Dapat melatih murid mengamalkan kebersihan diri dengan betul.

Psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Yang akhir sekali ialah ruang bermain membolehkan murid. Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah telah di rumuskan oleh Fred Steele1973 sedemikian the effects of physical setting in a classroom is a setting for social interaction symbolic identification growth securityshelter and pleasureKenyataan yang diutarakan oleh Steele 1973 disokong oleh Lambert 1994 yang menyatakan bahawa aspek persekitaran fizikal seperti dengan siapa.

Menguruskan bilik darjah prasekolah berbanding dengan komponen yang lain. Ruang bilik air berfungsi untuk memberi keselesaan kepada kanak-kanak disamping memudahkan pembantu pra sekolah menguruskan kanak-kanak. Melatih murid untuk menggunakan air secara berhemah.

Suasana fizikal mampu menggalakkan atau menghalang pembelajaran dan oleh sebab inilah suasana. Faktor fizikal meliputi persekitaran bilik darjah. Sama ada dari idea guru-guru atau murid-murid sendiri.

Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuki meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Memudahkan guru untuk mengawal bilik darjah. Mereka berasa seronok ketika berada dalam kawasan sekolah.

Persekitaran ini mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan semangat murid untuk terus belajar. Dalam penggunaan teknik NGT menurut Dobbie et. Pertama iklim dan persekitaran bilik darjah.

Sauasana fizikal bilik darjah merupakan rangka yang menentukan keadaan pembelajaran. Guru-guru perlu menggalak suasana persekitaran bilik darjah agar menjadi hidup dengan menukar tema bilik darjah setiap minggu. Penggunaan permaidani ini sekaligus dapat mengajar murid mengenai konsep ruang apabila guru mengarahkan murid duduk tidak keluar dari permaidani tersebut.

Permaidani digunakan sebagai alas tempat duduk murid prasekolah. Keadaan bilik darjah yang tersusun membantu guru mengajar 20 hingga 30 pelajar dalam satu waktu untuk lima atau lebih waktu dalam sehari Emmer et. Persekitaran fizikal di sekolah pula merujuk kepada keadaan yang mana terdapat reka bentuk bilik darjah seperti susunan meja kerusi lampu papan putih tandas pusat sumber dan sebagainya.

Persekitaran yang ceria dapat menarik minat murid untuk datang ke sekolah setiap hari. Guru-guru harus memastikan suasana bilik darjah sesuai dan sentiasa kondusif untuk pembelajaran kanak-kanak di sekolah. Ruangan ini lebih menarik sekiranya diletakkan permaidani dan tikar getah.

Kebersihan dan keceriaan bilik darjah seharusnya dikekalkan malah dipertingkatkan dari masa kesemasa. Ianya berkaitan dengan pengurusan fizikal seperti pembentukan iklim fizikal sosial emosi dan penyusunan bilik darjah. Persekitaran bilik darjah yang sesuai untuk pembelajaran akan menyebabkan masalah gangguan tingkahlaku pelajar dapat diminimakan.


Ruang Pembelajaran Prasekolah


Persekitaran Kelas Tadika Gambar Unduh Gratis Imej 501109698 Format Jpg My Lovepik Com

LihatTutupKomentar